miércoles, 21 de octubre de 2009

Primera setmana

Dissabte: Vaig anar a la "Derrama magisterial", un equivalent a l'ICE, a veure quines activitats oferien als mestres de Lima. Havia una presentació d'un material de proves d'aspectes instrumentals bàsics per a educació infantil i primària, de l'editorial espanyola CEPE. Els mestres es mostraven participatius i interessats.
Al capvespre vaig assistir a una "Audiència Nacional contra el canvi climàtic" en l'auditori d'un centre escolar amb la participació de unes 600 persones. Va ser molt emocionant i, al mateix temps desolador, escoltar els testimonis dels diferents representants de les comunitats del país manifestar la seva impotència envers els canvis que s'estan produïnt en el camp, en la mar, en els rius i llacs, en els glaciars ... des de fa gairebé vint anys. La megadiversitat del Perú és tan extensa que és el tercer país del món que està en greu perill si no s'actúa de forma ràpida. Aquesta part del món és la més perjudicada. Reclamen justícia climàtica.
Diumenge: Na Vicky m'ha allotjat a ca seva. És una estudiant de magisteri peruana, que viu amb el seu ca, Zono, un preciós exemplar blanc. Tots dos són molt acollidors i ens sentim molt bé junts. També he conegut na Lida, una mallorquina molt càlida i afectuosa.
Dilluns: Ja he començat a fer feina. Al migdia vam anar a un centre de primària amb les representants de l'IPP per organitzar un CAD a nivel de zona (Lima Oest). En primer lloc, vam dinar tots junts i, a continuació, es van fer unes dinàmiques de grup per donar cohesió als grups i ajudar-los a organitzar-se. Es van constituir els coordinadors de forma espontània; la gent té ganes de participar i d'innovar ... no volen treballar tots sols. Són mestres progresistes disposats al canvi, organitzats en cercles d'autoformació docent (CAD). La confluència de CaDs d'un mateix districte o regió ha de formar una xarxa per poder treballar en conjunt i desenvolupar propostes de política educativa i d'innovació.
Pel divendres m'han convidat a fer una xerrada a la Derrama Magisterial. Ja vos-ho contaré ...

No hay comentarios.:

Publicar un comentario

Moltes gràcies per intervenir amb el teu comentari

Presentació

Josefina Villena
finavillena@gmail.com



Aquest Blog “Menorca – Perú i viceversa” pretén fer de lligam entre els professors d’una i altra banda, per intercanviar estratègies d’actuació dins la classe, que puguin servir com a nexe d’unió i d’intercanvi educatiu.

Com va començar aquesta idea? Com ja sabeu, l’STEI ofereix cada estiu, la possibilitat de realitzar projectes de cooperació entre diferents països llatinoamericans. La idea d’anar al Perú i de poder intercanviar sabers pedagògics amb mestres d’allà sempre ha estat un dels meus desitjos professionals.

Vam coincidir quatre professors: Na Marta González, na Noelia Madrazo, en Víctor Durbà i jo per anar a Lima i contactar amb l’IPP (Instituto de Pedagogia Popular) i l’IFEJANT ((Instituto de formación para educadores de jóvenes, adolescentes y niños/as trabajadores) per realitzar formació a mestres de les ciutats de Puno, Jaén, Piura, Chincha i Lima.

L’experiència va ser molt enriquidora per tots quatre. La veritat és que s’aprèn molt de tot el que es viu allà. Crec que noltros sortim més que beneficiats i des d’aquí m’agradaria engrescar a tot el professorat amb ganes de compartir experiències, que s’animi i s’apunti a participar!

A partir d’aquest curs 09-10, he sol·licitat una llicència de cooperació educativa al Perú, per a tot el curs escolar per anar a compartir coneixement amb mestres de Lima, Cutervo i Piura. Partiré de viatge a principis d’octubre. Ja us aniré contant com va ...